Universitat Rovira i Virgili

FAQ

Preguntes freqüents

Centre de Formació i Innovació en Simulació (CFIS)

✦ Què és el CFIS?

Som un centre de formació i innovació que vetlla per la transferència del coneixement basat en la simulació com a eina d'aprenentatge que millora el benestar dels ciutadans.

El Centre de Formació i Innovació en Simulació va començar la seva trajectòria l'any 2016. No obstant això, gaudeix de professionals amb més de 20 anys d'experiència en simulació mèdica.

Aquest centre proporciona unes condicions idònies per treballar en entorns de simulació mèdica qualsevol de les habilitats clíniques bàsiques. La màxima intenció del centre és oferir excel·lents condicions de formació per tal de formar competencialment els professionals de la salut i així reduir la taxa d'error mèdic.

✦ De quina institució forma part el CFIS?

El CFIS és un centre que forma part de la Universitat Rovira i Virgili i penja de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut.

Avaluació Clínica Objectiva i Estructurada (ACOE)

✦ Què són les ACOE?

L'ACOE és una prova d'avaluació de la competència clínica que serveix per avaluar de manera objectiva les habilitats i actituds davant determinades situacions clíniques. A diferència dels exàmens escrits habituals, on fonamentalment s'avaluen coneixements, l'ACOE pretén avaluar si s'han assolit els nivells bàsics competencials durant la formació de pregrau.

Per avaluar la competència clínica, les proves ACOE mesuren una sèrie de components competencials definits prèviament. Habitualment són els següents:

Anamnesi, exploració física, habilitats comunicatives, pla de maneig, relacions interprofessionals i habilitats tècniques.

Aquesta avaluació es fa observant l'actuació dels alumnes davant unes situacions clíniques simulades. Cada situació clínica s'anomena estació i pot reproduir diferents entorns assistencials, habitualment zones de consulta amb pacients. En cada estació es valora els components competencials que s'han definit en funció de les característiques del cas. Per desenvolupar el cas s'utilitzen pacients simulats (pacients estandarditzats) i també maniquins, imatges (pictogrames) i informes.

Les ACOE van ser introduïdes per Harden i col·laboradors (1975) i descrites per Norman (2002) com a estàndard d'or per a l'avaluació clínica. Per tant, són una eina idònia per evidenciar si els estudiants són capaços d'aplicar els coneixements adquirits.

✦ Per a què serveixen les ACOE?

Les proves ACOE no són únicament una estratègia més d'avaluació de les competències, sinó que també pretenen millorar les competències clíniques aconseguides durant els ensenyaments. A més, permeten detectar quines són les mancances en el desenvolupament pràctic que pugui tenir el futur graduat i contribuir, d'aquesta manera, a la millora permanent de l'ensenyament i dels aprenentatges dels primers cursos del grau o màster.

L'avaluació d'aquestes proves integra l'avaluació orientada a l'aprenentatge, terme encunyat inicialment per Carless (2003) i reivindicat per autors com Boud i Falchikov (2007) o Bloxham i Boyd (2007), i permet tractar molts dels reptes que l'espai europeu d'educació superior planteja al professorat universitari.

✦ Quina història tenen les ACOE a la facultat?

L'administració de proves ACOE a la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la URV s'inicià el 1995, gràcies a la iniciativa de l'Institut d'Estudis de la Salut per desenvolupar un nou model d'avaluació de la competència clínica i professional. En els primers anys les proves es van posar en marxa amb la col·laboració de diferents professors que volien innovar en matèria d'avaluació de competències, ja que els mètodes d'avaluació clàssics no permetien avaluar amb precisió i eficàcia aspectes importants per a l'exercici de la professió. Actualment les proves ACOE de Medicina s'organitzen amb la col·laboració del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya. Els alumnes de sisè curs de Medicina duen a terme la prova durant el darrer trimestre.

Fruit de l'experiència acumulada en la titulació de Medicina, l'equip deganal va creure oportú aplicar aquesta prova als graus de Nutrició Humana i Dietètica i de Fisioteràpia. Les característiques específiques de les professions de dietista-nutricionista i de fisioterapeuta van obligar a elaborar un disseny específic que assegurés l'adquisició de competències vinculades a aquestes dues professions. Les proves ACOE es van instaurar per primer cop als graus de Nutrició Humana i Dietètica i de Fisioteràpia de la URV durant el curs 2013-14.

Simulació clínica

✦ Què és una simulació clínica?

Una simulació clínica és una eina d'aprenentatge. Un alumne ha de trobar-se directament amb pacients reals? Si els aviadors realitzen hores i hores de vol en simuladors, per què no hauria de fer-ho un metge? Com s'integren les pràctiques de simulació en el programa formatiu d'una facultat? Per a poder fer bé un treball, primer has de saber com és el treball en qüestió. Ser un bon professional metge requereix hores de pràctica. Un arc de coneixement que tradicionalment ha recaigut en el pacient real com a eina pràctica. Però no seria molt més efectiu disposar d'un mètode previ que permetés als professionals de la medicina veure el seu primer pacient quan ja són plenament competents en el seu àmbit? Aquí radica la importància de realitzar simulacions clíniques amb simuladors o pacients simulats.

✦ Què són els pacients simulats?

Històricament els estudiants de medicina i de les professions mèdiques s'ha fomentat en continguts teòrics, un fet que entra en contraposició amb la pràctica final, molt basada en el tracte amb el pacient. Es necessitava una eina que permetés als estudiants posar en pràctica les seves habilitats comunicatives i la capacitat d'interpretar uns símptomes sobre un malalt sense posar en risc la salut dels pacients. Així neixen els pacients simulats, "actors", que emulen determinats símptomes de forma estandarditzada i que permeten practicar aquestes habilitats en un entorn segur i lliure de riscos.

✦ Què és una simulació d'alta fidelitat?

Un sistema d'alta fidelitat és aquell que integra múltiples variables fisiològiques manegades mitjançant sistemes de computació de tecnologia avançada tant hardware com software per augmentar el realisme de la simulació.

Aquests sistemes permeten realitzar pràctiques de situacions clíniques complexes com atenció d'emergències de teràpia intensiva, intubació endotraqueal i retrògrada, cricotiroidotomia amb agulla o ressuscitació cardiopulmonar en nens i adults, entre d'altres.

Oferta formativa

✦ De quina oferta formativa disposa el centre?

L'oferta formativa del centre és molt àmplia. Disposem d'oferta formativa per a professionals, alumnes, ciutadania, escoles i municipis.

✦ Com em puc informar de l’oferta formativa?

Tota l'oferta formativa serà anunciada en la nostra pàgina web de manera constant. S'anirà indicant en tot moment quina formació, cursos, activitats, seminaris o tallers es troben en curs i quins ja han finalitzat.

Reserva d'espais i préstec de material

✦ Com puc realitzar una petició de material?

Si necessites realitzar una petició formal de material o equipament del centre hauràs d’emplenar el formulari  corresponent dins de la secció préstecs, indicant en tot moment el material o equipament que es necessita, responsable, data d'entrega, etc.

✦ Com puc realitzar una petició de reserva d’espai/s del centre?

Si necessites realitzar una petició formal de reserva d'espai/s del centre hauràs d’emplenar el formulari  corresponent dins de la secció préstecs, indicant en tot moment els diferents espais que es necessiten, concretant els dies i l'horari, així com la persona responsable.

✦ Es pot reservar equipament per a formació de SVB per escoles?

El centre posa a disposició de les escoles tot el material i equipament necessari per a formar a tots els estudiants en Suport Vital Bàsic, és indispensable emplenar el formulari  corresponent dins de la secció préstecs, indicant les diferents dades requerides com poden ser: escola, responsable (formadors), material, data d'entrega, etc.

Col·laboracions

✦ Com puc col·laborar amb el centre?

Si vols realitzar una aportació o col·laboració amb el centre ens pots fer arribar la teva proposta explicant de que es tracta des de la pestanya Contacte